Wij maken gebruik van cookies

De website van 't Tof Steedje maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Door het verder gebruiken van deze website, gaat u hier expliciet mee akkoord.

Ik snap het! Meer informatie

Old Timers

We beschikken over 2 mooie oldtimers die we verhuren ( met chauffeur )

Citroën C4 (1930)

Op de Parijse autosalon van oktober 1928 presenteert Citroën de C-serie. Deze datum is een mijlpaal in de geschiedenis van Citroën, omdat naast de nieuwe C4 (de opvolger van de B14) met een cilinderinhoud van 1628 cc, ook een volledig nieuw topmodel met een zescilindermotor wordt geïntroduceerd: de C6, met een cilinderinhoud van 2442 cc. Hiermee bereikte de auto een top van 105 km/h.

Beide modellen profiteren van alle verbeteringen van het voorgaande model, waaronder de volledig stalen carrosserie, en blijven tot ze in september 1932 uit productie worden genomen uitstekend verkopen. In 1931 bestaat het C-serie gamma uit maar liefst 47 verschillende uitvoeringen. Op 1 april 1932 ondergaat de C-serie een revolutionaire vernieuwing die het comfort zeer ten goede komt: de zwevende motor. De C4 zal lange tijd de reputatie genieten een bijzonder robuuste en veelzijdige auto te zijn, zelfs in de jaren '50 van de vorige eeuw reden er nog veel van rond.
 

Citroën Traction Avant (1938)

De auto was beschikbaar in varianten van 7 CV (32 en 36 pk), 11 CV (46, 56 en 60 pk) en 15 CV (77 pk). Enkele prototypen met een 22 CV (100 pk) V8-motor werden op de Parijse Autosalon in oktober 1934 tentoongesteld. Citroën heeft een tiental van deze bijzondere auto's vervaardigd. De 22 is evenwel nooit in productie genomen en op last van Michelin, dat in 1935 het failliet verklaarde Citroën had overgenomen, zijn de prototypen weer omgebouwd tot het model 11. Het verhaal wil dat enkele exemplaren van de 22 toch aan klanten zijn geleverd.

Waar deze auto's zijn gebleven en wat ermee is gebeurd, is één van de grote mysteries rondom de Traction Avant. Van het eerste type Traction Avant, de 7A, is voor zover bekend (eind 2005), het oudste nog bestaande exemplaar (met productienr AZ-00-18) tentoongesteld in het Citroënmuseum te Parijs; de waarschijnlijk oudste nog rijdende heeft nr AZ-00-23 en is in Nederlands bezit.

 

Terug naar overzicht
Privacy Statement | Disclaimer | Cookie Statement | Verwerkingsovereenkomst | With from Plenso